May 10, 2010

من نیز سنی هستم

جمهوری اسلامی، سالهاست که مردم ایران را تنها برای پیش برد ایدئولوژی خود می خواهد و هر گاه لازم شده به راحتی از همه آنها عبور کرده است. ولی در همین رفتار غیر انسانی و آکنده از دروغ خود نیز باز هم در برخورد با کردها و بلوچها بسیار خشن تر و غیر انسانی تر عمل کرده است و می کند. دلیل این رفتار متفاوت با کردها و بلوچ ها را باید در اعتقادات بسیار تند و رادیکال مذهبی حکومت جست. حکومتی که اهل تسنن را تا توانسته کوبیده است. از دیگر سو کردها با هر گرایش مذهبی، متهم به جدایی طلبی اند چه کرد خراسان باشد و چه کرد غرب و شمال غرب ایران!
 
آیا این رفتار متفاوت برای ما که دین و مذهب دیگری داریم یا به زبان قومی دیگری سخن می گوییم، پذیرفتنی است؟ اگر حکومت دست تندروهای دین و مذهبی دیگر بود و آنها همین رفتار را با ما، به عنوان شیعه، می کردند، واکنش ما چه بود؟ آیا همچنان سکوت می کردیم؟ 30 سال است که کردها فریاد می زنند و از خفقان می نالند و ما تنها نظاره کردیم. ما تنها نامهای زیبای کردی را برای فرزندانمان برگزیدیم، از فرهنگ، روحیات و پوشش آنها لطیفه ساختیم و کلی خندیدیم! کافی نیست؟

از امروز به بعد من نیز سنی هستم. این کمترین تلاش انسانی من برای همدردی با تمام اقلیت های مذهبی ایران زمین است که قربانی دیکتاتوری ای با نام مذهب شده اند. برای کسی که آداب دینی و مذهبی را به جا نمی آورد، مثلا نماز نمی خواند، روزه نمی گیرد، چه فرقی می کند که سنی باشد یا شیعه؟ آیا بهتر نیست ابتدا تلاش کنیم که آدم باشیم تا اینکه در وادی احساسات تند مذهبی و تعصب غوطه ور شویم؟

 مطمئن باشید من همان آدم سابق با همان رفتارهای همیشگی خودم خواهم بود. تنها به جای کتابی مانند حلیه المتقین که آن را دارم اما نمی خوانم، یکی از کتابهای اهل تسنن را می خرم و آن را هم نمی خوانم.

لطفا به من بگویید که از کجا می توانم کتاب زبان کردی و دینی اهل تسنن خریداری کنم؟

1 comment:

Anonymous said...

دوست عزیز مطلبت را در بالاترین قرار دادم.باز هم بنویس و در وبلاگم بگذار تا به بالاترین لینک دهم.موفق باشی
http://balatarin.com/permlink/2010/5/11/2045601

Post a Comment