Dec 5, 2010

با هدف اعمال فشار مالی بر سایتها و وبلاگهای افشاگر، سرویس تبلیغاتی گوگل فیلتر شد!


بعد از انتخابات سال 88، حکومت ایران با طرح اصطلاح هایی مانند جنگ نرم و ارتش سایبری در صدد برآمد تا فضای اینترنت را نیز همچون آرای واقعی مردم از آن خود کند. فیلتر نمودن سایتها و وبلاگهای مخالف، کاهش پهنای باند اینترنت، صدور بخشنامه برای محدود کردن دسترسی به اینترنت در ادارات و ارگانها، اعلام جرم نمودن استفاده از فیلتر شکنها، آموزش افراد و گروهها با هدف تغییر دادن فضای وب به نفع حکومت و ... نمونه ای از اقدامات انجام شده است. شدت فیلترینگ به حدی است که سایت پیوندها به عنوان پیغام رسان "فیلتر بودن سایت درخواست شده" یکی از سایتهای پربیننده داخل کشور است.

اما در تازه ترین اقدام، حکومت ایران با فیلتر نمودن سرویس تبلیغاتی گوگل به فشارهای خود بر مخالفان رنگ و بویی اقتصادی داده است. پس از آنکه در زندگی و کار خود با محدودیتهای بسیار مواجه شدند، بسیاری از فعالین سیاسی، نویسندگان و گزارشگران مستقل به اینترنت روی آوردند. آنها و بسیاری از مدیران سایتها و بلاگرهای فعال برای پوشش دادن بخشی از هزینه های خود، اقدام به استفاده از سرویسهای تبلیغاتی گوگل می نمودند که با حرکت اخیر سهم عمده این درآمدها که ناشی از کلیکهای داخل کشور بوده است، قطع می شود. تاثیر این محدودیت جدید بر سایتها و وبلاگهایی که محتوایی غیر فارسی منتشر می کرده اند پر رنگ تر است.

افزایش شمار راهکارهای فیلترینگ و  اتخاذ روشهایی از این دست دلایل بسیار روشنی از عدم توانایی حکومت در به اختیار در آوردن فضای اینترنت است. مخالفان همچنان در اینترنت فعال اند و اینترنت ابزار اصلی آنان در افشاگری و به چالش کشاندن حکومت است.

آدرس سرویس فیلتر شده  گوگل: http://googleads.g.doubleclick.net

No comments:

Post a Comment